PREOTUL PAROH LIVIU FLORIN IVĂNUŞCĂ A SUSŢINUT UNUL DINTRE REFERATELE CONFERINŢEI PREOŢEŞTI DE TOAMNĂ - 2014

       


    Miercuri, 15 octombrie 2014, a avul loc în Aula mare a Facultăţii de Teologie Andrei Şaguna din Sibiu conferinţa preoţească de toamnă a clerului sibian. Au participat Înalt Preasfinţitul Părinte Mitropolit Laurenţiu Streza, Preasfinţitul episcop – vicar Andrei Făgărăşanul, părinţii consilieri ai Arhiepiscopiei Sibiului, părinţii protopopi şi toţi preoţii din cele 5 protopopiate ale judeţului Sibiu: Agnita, Avrig, Mediaş, Sălişte şi Sibiu.
         În cadrul acestei întâlniri pe lângă problemele administrative,s-au citit şi referatele celor 5 preoţi, delegaţii fiecărui protopopiat, referitoare la tema Anului comemorativ 2014- 300 de ani de la moartea martirică a Sfinţilor Brâncoveni. Introducerea în temă a fost făcută de către Părintele profesor academician Mircea Păcurariu, specialist în Istoria Bisericii Ortodoxe  Române.
         Din partea Protopopiatului  Ortodox Avrig a susţinut referat preotul Ivănuşcă Liviu Florin. Acesta a fost primul dintre cei 5 referenţi, lucrarea sa ocupându-se de parte introductivă a temei. În acest număr şi în cele viitoare vom reproduce conţinutul acestui referat.
        Pr. Ivănuşcă Liviu Florin



„Anul comemorativ al Sfinţilor Martiri Brâncoveni
 Partea I.

 I. Contextul politic, social, cul­tural şi religios la urcarea pe tron a Sfântului Martir Con­stan­tin Brâncoveanu (29 octom­brie 1688).
 II. Demnitate, responsabilitate şi smerenie în asumarea domniei şi a conducerii Ţării Româneşti, caracteristici ale unui adevărat domn creştin al Ţării Româneşti
III. Ţara Românească  în timpul domniei Sfântului Martir Constantin Brâncoveanu: centru diplomatic, cultural şi politic european. De la voievozii războinici la voievozii diplomaţi.
  
Sibiu ,                                            Pr. Ivănuşcă Liviu  - Florin,
15 Octombrie 2014                                Parohia Nou Român

Introducere 
La data de 15 august 2014, s-au împlinit 300 de ani de la moartea martirică a domnitorului Contantin Brâncoveanu, a celor patru fii ai săi: Constantin, Ştefan, Radu şi Matei şi a sfetnicului Ianache. Pentru a sublinia personalitatea sfântului domnitor şi roadele jertfelniciei  Sfinţilor Martiri Brâncoveni, Sfântul Sinod al Bisericii noastre a hotărât ca anul 2014 să poarte, pe lângă titlul de An omagial euharistic (al Sfintei Spovedanii şi al Sfintei Împărtăşanii), şi pe acela de An comemorativ al Sfinţilor Martiri Brâncoveni.
Totodată, s-a decis ca la Conferinţele preoţesti din acestă  toamnă, în toate eparhiile ortodoxe româneşti, lucrările preoţilor referenţi să prezinte viaţa şi activitatea Sfântului domnitor martir, mie revenindu-mi onoarea de a parcurge primele 3 puncte din cele 14 al planului general.

I. Contextul politic, social, cul­tural şi religios la urcarea pe tron a Sfântului Martir Con­stan­tin Brâncoveanu (29 octom­brie 1688).
Constantin Brâncoveanu s-a născut în anul 1654, la Brâncoveni (actualmente comună în județul Olt), într-o veche familie boierească. Ta­­­tăl lui a fost Pa­­pa Brân­coveanu postelnicul (secretar al domnitorului pentru relaţii externe).  Acesta va muri devreme, pe când viitorul domn avea doar 1 an, fiind ucis în a­nul 1655 de sei­me­nii sârbi şi de dorobanţi, os­ta­şii cu lea­­fă ce s-au răsculat îm­po­tri­va dom­ni­­­to­ru­lui din acea vreme,Constantin Şer­ban Ba­­sarab (1654 -1658).
După doar trei ani, în anul 1658, la porunca domnitorului  Mihnea al III -lea Radu ( 1658 -1659), este ucis si bunicul lui Constantin Brancoveanu, Preda vornicul (mare dregător la curtea domnească, însărcinat cu supravegherea curţii, cu conducerea treburilor interne ale ţării, având şi atribuţii judecătoreşti), pe motiv că s-ar fi opus planurilor anti-otomane ale acestui domn. Acest Preda era pe linie descendentă nepot al domnitorului Matei Basarab (1632 -1654) şi  provenea din vechea familie a boierilor Craioveşti.
Ră­mas orfan,  a fost cres­­cut de ma­ma sa, Stan­ca, descendentă din  neamul Can­tacu­zi­ni­lor. Fraţii acesteia erau persoane foarte importante în epocă: domnitorul Șerban Cantacuzino, Mihail Cantacuzino Spătarul (dregător la Curtea domnească care purta la ceremonii sabia şi buzduganul domnului şi avea comanda cavaleriei) şi Con­­stan­­tin Stolnicul (dregătorul domnesc  care purta grija mesei domneşti, fiind şeful bucătarilor, al pescarilor şi al grădinarilor). Constantin Cantacuzino era o persoană de aleasă cultură şi  se va ocu­­pa personal de edu­ca­ţia lui Constantin Brâncoveanu, pu­­nân­­du-i la dispoziţie nu­me­roa­­se­­le resurse ale biblio­te­cii sale de la Măr­­gineni, renumită pen­­­tru vo­­lumele pe care le a­dă­­­pos­tea şi personajele de cultură marcante care o consultau. Cu dascăli aleşi de unchiul său va învăţa printre altele, greaca, latina şi slavona.

La vârsta de 20 de ani, în anul 1674, Constantin Brâncoveanu se căsătoreşte cu Marica (Maria), nepoata  lui Antonie Vodă din Popeşti, fost domnitor al Ţării Româneşti între 1669 - 1672. Vor avea împreună unsprezece copii, patru fii şi şapte fiice:  Stanca: 1676, Maria: 1678, Ilinca: 1682, Constantin: 1683, Ştefan: 1685, Safta: 1686, Radu: 1690, Ancuţa: 1691, Bălaşa: 1693, Smaranda: 1696, Matei: 1698.
Numele lui Brâncoveanu apare pentru prima dată în actele oficiale ale vremii, în anul 1674, când iscăleşte ca al doilea postelnic al curţii. În 1676, primea funcţia de al doilea logofăt. Rapid va urma şi celelalte trepte ierarhice: mare agă, mare postelnic, mare logofăt.
În 1688, la vârsta de 34 de ani, Brâncoveanu este propus şi susţinut de marele postelnic Constantin Cantacuzino şi de spătarul Mihai Cantacuzino, fraţii domnitorului defunct, pentru a deveni Domn al Ţării Româneşti. Va avea o dom­nie foar­­te lun­gă ( aproape 26 de ani), ne­fiind în­­tre­cut  în Ţara Românească decât de Mircea cel Bă­trân, care a domnit 32 de ani.

         Contextul politic intern era unul dificil, căci lupta la conducerea ţării se dădea între două mari familii boiereşti- Cantacuzinii şi Bălenii. În această luptă, Bălenii „s-au aliat cu domnii impuşi de turci Ţării Româneşti, ca şi cu clientela grecească adusă în ţară de domnitori.” ( S. Columbeanu, Radu Valentin, „Constantin Brâncoveanu şi epoca sa”, Ed Ştiinţifică, Bucureşti, 1967, p. 16)  Pe de altă parte, Cantacuzinii se bucurau de o influenţă şi mai puternică, datorată „imensei lor bogăţii, ca şi prin întinsele lor relaţii pe care le aveau în Imperiul Otoman.” (Ibidem)
Aceste  conflicte interne au avut efecte negative asupra treburilor politice din Ţara Românească ducând rapid la „crearea unei instabilităţi interne, slăbirea forţei militare şi politice a ţării, amestecul tot mai direct şi brutal al Porţii otomane în treburile lăuntrice ale Ţării Româneşti” ( Ibidem, p. 17)

În ceea ce priveşte contextul politic extern, trebuie amintite cele mai de seamă evenimente ce au avut loc pe plan european la sfârşitul secolului al XVII- lea: respingerea atacului  turcesc asupra Vienei în 1683 şi constituirea „Ligii Sfinte” anti-otomane.
În vara anului 1683 armata turcă condusă de însuşi marele vizir Kara –Mustafa Paşa, alături de oastea tătară condusă de însuşi hanul tătar, cărora li se adaugă contingente importante din cele trei ţări româneşti instituie un asediu total asupra Vienei. Cetatea rezistă, iar în sprijinul austriecilor vine regele Poloniei Jan Sobieski (1674 -1696), care-i atacă pe turci. Adunarea de oaste otomană, fiind slab organizată, urmează o retragere dezastruoasă, regruparea fiind posibilă abia la Buda.
         Înfrângerea turcilor în 1683 a avut o semnificaţie deosebită în epocă, iar „în anul următor a luat fiinţă Liga Sfântă, sub egida papei, din care făceau parte Austria, Polonia şi Veneţia, cărora li s-a adăugat, din 1686, Rusia, cu scopul de a stăvili expansiunea otomană şi de a recuceri teritoriile creştine ocupate de către turci.” (Viorel Ioniţă, Constantin Pătuleanu, „ Constantin Brâncoveanu si relaţiile sale cu Europa veacului al XVII –lea”, Editura Mitropoliei Olteniei, Craiova, 2006, pp 12 – 13) De fapt, aceste state nu urmăreau atât eliberarea celorlalte popoare creştine de sub turci, ci mai mult expansiunea lor teritorială, toate cele trei principate româneşti fiind „râvnite de vecini. Austria ar fi vrut să le cotropească pe toate trei. Polonia s-ar fi mulţumit numai cu Moldova şi Tara Românească. Deocamdată o rază de speranţă părea să vină doar dinspre Rusia, ţară puternică şi mai ales ortodoxă, aşadar care se bucura de încrederea popoarelor de aceiaşi credinţă din Ţările Române şi Balcani. Dar Ţarul Petru cel Mare avea pe vremea aceea interese de întindere a împărăţiei sale, nu atât spre miază-zi, către Marea Neagră şi Ţarigrad, ci spre Apus, către Ţările Baltice şi Suedia.” ( Gherasim Cristea, Episcopul Râmnicului, „Viaţa Sfântului Martir Constantin –Vodă Brâncoveanu şi a celor împreună pătimitori cu dânsul”, Editura Episcopiei Râmnicului, Râmnicu Vâlcea, 2001,  p. 26)

         Austriecii, după ce-i înfrâng pe turci încă o dată, în septembrie 1687 la Mohaci, vor cuceri Transilvania, aflată până atunci sub suzeranitatea turcilor. Din acest moment îşi propun continuarea ofensivei prin cucerirea Ţării Româneşti. Pentru a-şi asigura colaborarea lui Şeban Vodă Cantacuzino îi cer acestuia să semneze un act de supunere a ţării. Se schimba o suzeranitate cu alta. Şerban va încerca să prelungească tratativele însă, în cele din urmă, trimite o delegaţie spre Viena pentru a supune ţara austriecilor. În aceste momente intervine moartea sa neaşteptată .
         Imediat ce Constantin Brâncoveanu a primit recunoaşterea din partea Porţii Otomane, el a căutat să renegocieze tratatul cu austriecii. Aceştia s-au opus, au intrat în Ţara Românească şi au ocupat capitala ţării. Constantin Brâncoveanu s-a retras şi a cerut ajutor de la turci şi tătari. Aceştia îi vor alunga pe austrieci din ţară, lupta decisivă având loc la Zărneşti în vara anului 1690, prilej cu care a fost ucis şi pretendentul la tron susţinut de austrieci, ginerele fostului domn, Constantin Bălăceanu.
         În relaţiile cu Poarta Otomană, Brâncoveanu a plătit întotdeauna la timp tributul, deoarece această plată garanta păstrarea autonomiei faţă de Imperiul Otoman. În ce priveşte relaţiile cu celelalte puteri europene „s-a străduit să împiedice din toate puterile ca statul muntean să devină câmp de luptă între marile puteri care îşi disputau influenţa şi dominaţia în sud-estul european. La solicitările care îi veneau dintr-o parte sau alta, domnul muntean a răspuns printr-o politică abilă de acceptare, temporizare sau refuz.” (S. Columbeanu, Radu Valentin, op. cit, p. 93)
        
         În ceea ce priveşte contextul social – economic, epoca în care Brâncoveanu pune început domniei sale a însemnat pentru economia Ţării Româneşti o oarecare perioadă de înviorare faţă de secolele anterioare. S-au înregistrat unele progrese, deşi încă destul de lente, atât în economia agrară, cât şi în dezvoltarea meşteşugară. Principalii beneficiari rămâneau însă „exploatatorii interni, boierii şi cei externi, otomanii.” (Ibidem, p.25)
Ne aflăm încă în  plină epocă feudală, cele mai mari averi aflându-se în mâinile boierilor  ţării. Aceştia se foloseau de influenţa şi bogăţia lor pentru a obţine titluri şi domnia ţării şi a dobândi noi moşii. În acelaşi timp populaţia simplă ducea greul ţării, fiind remarcată  în epocă şi creşterea numărului de rumânii, adică a acelor ţărani aserviţi total boierului lor.
Unii dintre criticii Sfântului Constantin l-au acuzat că a dobândit o prea mare avere, însă se uită că spre deosebire de alţii, „Constantin Brâncoveanu a adunat multă avere, prin mijloace cinstite, dovedindu-se un excelent gospodar, şi a folosit această mare avere nu spre a-şi satisface cine ştie ce înclinaţii de avar, pe care nu le-a avut, ci în slujba altora.” (Viorel Ioniţă, Constantin Pătuleanu, op.cit, p. 65)

În privinţa contextului religios, domnitorul şi mitropolitul Ţării Româneşti trebuiau să ţină cont de situaţia religioasă grea a creştinilor din ţările ocupate de otomani, dar mai ales de situaţia delicată a românilor transilvăneni. Mitropolitul Teodosie „se considera şi era recunoscut de patriarhie drept . Exarhatul acesta al Laturilor (adică al părţilor de peste munţi) apare în titlul mitropolitan, în chip simbolic, chiar şi pe foaia de titlu a Bibliei de la Bucureşti (1688), publicată spre <înţelegerea  limbii româneşti> şi adresată (cu îndemnarea marelui logofăt Constantin Brâncoveanu).” (Ioan Aurel Pop, Domnia lui Constantin Brâncoveanu şi românii din Transilvania, în „Constantin Brâncoveanu” Editura Academiei R.S.R, Bucureşti, 1989, pp. 64 -65).
În acest sens, domnitorul va sesiza problemele şi va lua măsuri faţă de „pericolul reprezentat de slăbirea ortodoxiei transilvane, atât înainte, în urma asalturilor calvine şi iezuite din veacul al XVII-lea, cât şi după 1697, când curtea vieneză îşi concretizează în parte planurile de catolicizare a românilor.” (Ibidem, pp.63 -64).

II. Demnitate, responsabilitate şi smerenie în asumarea domniei şi a conducerii Ţării Româneşti, caracteristici ale unui adevărat domn creştin al Ţării Româneşti
La moartea lui Şerban Can­ta­­­cuzino, boierii s-au adunat la Mitropolie pentru a alege noul domn. Cu toţii au fost de acord că fiul fostului domn, Gheorghe, în vârstă de  8 ani, era prea tânăr.  La rândul său, stolnicul Constantin Cantacuzinul a refuzat domnia, socotind că nu va primi recunoaşterea din partea turcilor. Atunci el a propus pe nepotul său, Constantin Brâncoveanu, persoana cu care toţi cei prezenţi au fost de acord.
Momentul alegerii sale de către ceilalţi boieri, acceptarea cu greu a domniei şi discursurile sale de la alegere şi instalare  dezvăluie câteva dintre calităţile morale şi spirituale ale sfântului domn creştin.
La alegerea sa boierii au ţinut cont de „des­­cen­­den­ţa lui din neamul Ba­sa­ra­­bi­lor, iscusinţa diploma­ti­că, vir­tu­­ţi­le şi, mai ales, bună­ta­tea lui. Bo­ierii trimit după el, căci la mo­mentul acela se afla la curte lân­gă trupul lui Şerban Vo­­dă. Are loc un schimb de re­plici ce va demonstra smerenia cu care Brân­coveanu a fost îm­po­­dobit. Ini­ţial refuză, pe motiv că îi este su­ficient să fie Domn la casa lui, dar la stăruinţele bo­­­ierilor care îl împingeau de la spate, chiar el se va lăsa în­co­ronat la 29 octom­brie 1688, cit­in­du-i-se mai întâi mo­litfele de domnie.”  (Negoiţă Paul , „Constantin Brâncoveanu - Îndoitul încoronat” Lumina de Duminica,  13 iulie 2014)
         Brâncoveanu era conştient de marea responsabilitate ce venea asupra sa prin acceptarea conducerii Ţării Româneşti. La scurt timp, într-o scrisoare datată la 31 decembrie 1688 şi adresată tinerilor ţari ai Rusiei, Ivan al V-lea şi Petru cel Mare, precum şi ţarinei Sofia, Constantin Brâncoveanu scria: ”Slujba mea este să îndur nevoile şi să rabd năpăştile şi chiar să-mi vărs sângele în numele lui Hristos şi al Domnului nostru Dumnezeu pentru credinţă, pentru a mea, sfântă, ortodoxă şi apostolească Biserică, singura adevărată şi, deopotrivă, pentru ţara noastră” (Paul Cernovodeanu, „Politica externă şi diplomaţia promovate de Constantin Brâncoveanu”, Bucureşti, 1997, p. 57, n. 3). Era o adevărată mărturisire de credinţă, dar şi o profeţie.

         III. Ţara Românească  în timpul domniei Sfântului Martir Constantin Brâncoveanu: centru diplomatic, cultural şi politic european. De la voievozii războinici la voievozii diplomaţi.
În cuvântul său de la ceremonia de primire a sfintelor moaşte ale Sfântului martir Constantin Brâncoveanu la Mânăstirea Sâmbăta de Sus, (sâmbătă 4 octombrie 2014), Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane afirma că Sfântul Constantin Voievod, „a fost un om care a salvat poporul de la războaie prin diplomaţie, prin mărinimie şi a domnit 25 de ani într-o vreme în care s-au schimbat 4 sultani la Istanbul, 10 Patriarhi Ecumenici şi 12 domnitori în Moldova. Deci, stabilitatea ţării în timpul lui s-a datorat în primul rând înţelepciunii lui”.  (http://www.mitropolia-ardealului.ro/actualitati/act.php?id=3152)

Cu Constantin Brâncoveanu se încheie ciclul voievozilor războinici.” (Ştefan Ionescu, „Epoca Brâncovenească”, Editura Dacia, Cluj–Napoca, 1981, p.7) Spre deosebire de înaintaşii săi, precum Mircea cel Bătrân, Iancu de Hunedoara, Ştefan cel Mare, Mihai Viteazu sau alţi domnitori români ce s-au remarcat  în ochii partenerilor europeni prin  luptele purtate şi calităţile lor militare, Constantin Brancoveanu „a adoptat practica negocierilor diplomatice şi a stabilirii de relaţii personale cu toţi conducătorii lumii de atunci.” (Ibidem)
 Sfântul Constantin Brâncoveanu „a înţeles că nu împotrivirea cu armele putea înlătura puterea uriaşă a trei împărăţii vecine -  cea austriacă, cea turcească  şi cea rusească. Mântuirea ţării cerea ca ea să fie ferită de război cu oricare din aceste împărăţii vecine, dar şi de o alianţă siluită cu vreuna dintre ele, alianţă care ar fi dus la noi primejdii şi suferinţe, cum putea fi ocuparea ţării de oşti străine, cheltuieli pentru hrănirea lor, război, jafuri, pierderi de vieţi omeneşti şi amestecul altora în treburile poporului nostru.” ( Gherasim Cristea, op. cit.,  p. 27)
Constantin Brâncoveanu a căutat să aibă agenţi la toate curţile marilor puteri  şi să fie bine informat. „De la Moscova sau Kiev, la Amsterdam sau Londra, de la Paris la Stokholm, de la Viena la Constantinopol, de la Varşovia la Veneţia, de la Roma până în Asia Mică, la Sf. Munte, în toate aceste importante centre politice sau religioase, Constantin Brâncoveanu a avut legături puternice cu împăraţi şi regi, cu cancelarii şi ambasadorii, cu generalii sau înalţi conducători ai Bisericii Catolice şi Ortodoxe” . (Ştefan Ionescu, op. cit.,  p.108) 
Corespodenţa secretă se purta folosind scrierea cifrată, iar secretarii şi grămăticii erau aleşi cu grijă, fiind buni cunoscători ai limbilor latină şi greacă, italiană şi franceză, germană şi rusă, turcă şi maghiară. Mulţi dintre secretari erau de neam străin. Prin toate acestea „Constantin Brâncoveanu  europenizează sistemele politicii tradiţionale a domnitorilor pământeni, introducând în felul acesta Ţara Românească în circuitul politicii europene.” (Ibidem., p. 7) 
S-au păstrat sute de scrisori „adresate oamenilor mari ai vremii, de care depindea pacea sau războiul în Europa. Printre aceste figuri ale istoriei amintim pe împăraţii habsburgi Leopold I, Iosif I, Carol VI şi împărăteasa mamă Eleonora, precum şi pe ţarul Petru I, sau regele August al Poloniei, Papa Clement XII, Principii Transilvaniei Mihai Apafi şi Francisc II Racoczi, comandantul curuţilor, contele Kinski, cancelarul Austriei, comandanţii imperiali generalii Veterani, Heissler, Glockesberg, Rabutin şi Steinville, cancelarii Rusiei, Feodor  Golovin şi Gabriel Golokvin, cancelarul Transilvaniei Mihai Teleky, lordul William Paget, ambasadorul Angliei la Constantinopol, Cristofor Ignar Quarient von Raal, internunţiul Austriei la Constantinopol, contele Luigi Ferdinando Marsigli, geograf, diplomat şi distins militar, beiul Veneţiei, Ascanio Giustiniani, contele Herberstein de la curtea regelui Suediei, patriarhii Ierusalimului, Dositei şi Hristant Notara, scriitorii şi erudiţii Ioan Cariofil şi fiul său Relakis Cariofil, Alexandru  Mavrocordat, Sevastos Kiminitul şi mulţi, mulţi alţii.”  (Ibidem, pp. 110 -112)
Bucureştiul a devenit şi un important centru cultural, de mărime europeană. Sfătuit de unchii săi Constantin si Mihai Cantacuzino, domnitorul s-a înconjurat de un grup de cărturari distinşi, iubitori şi slujitori ai cuvântului scris, reputaţi în tot sud-estul continentului european şi în Orientul Apropiat. Dintre aceştia “pot fi amintiţi: Sevastos Kiminites şi Ioan Cariofil, foşti profesori şi rectori la Marea Şcoală a Patriarhiei din Constantinopol, Manuel Porphyropulos din Cipru, Gheorghe Hypomenos din Trapezunt, medicii savanţi Ioan Molibdos-Comnen, Iacob Pylarino, Bartolomeo Ferrati, Evanghelista Marignazzi şi Mihail Schendos van der Beck, secretarii italieni Giovanni Candido Romano şi Antonio Maria del Chiaro, mitropoliţii Ţării Româneşti Teodosie şi Antim Ivireanul, episcopii cărturari Mitrofan şi Damaschin ai Buzăului, cronicarii Radu şi Şerban Greceanu, Radu Popescu.” (Pr. conf. dr. Mihai Săsăujan , “Un strălucit protector al culturii româneşti “, Lumina de Duminica, 12 ianuarie 2014.)
Toate acestea, la care s-au adăugat marile realizări  pe tărâm cultural, tipografic şi de arhitectură, „au jucat un  rol însemnat în creşterea faimei Ţării Româneşti …nenumăraţi călători străini în trecere pe meleagurile muntene - negustori, diplomaţi, generali – au transmis posterităţii prin scrisul lor impresii despre Ţara Românească, despre oamenii ei, despre cultura lor.” (S. Columbeanu, Radu Valentin, op. cit., p. 46)

 Bibliografie:

v     Cernovodeanu, Paul, „Politica externă şi diplomaţia promovate de Constantin Brâncoveanu”, Bucureşti, 1997
v    Columbeanu ,S. Valentin, Radu, „Constantin Brâncoveanu şi epoca sa”, Ed Ştiinţifică, Bucureşti, 1967  
v    Cristea, Gherasim, Episcopul Râmnicului, „Viaţa Sfântului Martir Constantin –Vodă Brâncoveanu şi a celor împreună pătimitori cu dânsul”, Editura Episcopiei Râmnicului, Râmnicu Vâlcea, 2001
v     Ionescu, Ştefan, „Epoca Brâncovenească”, Editura Dacia, Cluj–Napoca, 1981
v    Ioniţă, Viorel, Pătuleanu,  Constantin, „ Constantin Brâncoveanu şi relaţiile sale cu Europa veacului al XVII –lea”, Editura Mitropoliei Olteniei, Craiova, 2006
v     Negoiţă, Paul , Constantin Brâncoveanu - Îndoitul încoronat , Lumina de Duminica,  13 iulie 2014
v     Pop, Ioan Aurel, Domnia lui Constantin Brâncoveanu şi românii din Transilvania, în „Constantin Brâncoveanu” Editura Academiei R.S.R, Bucureşti, 1989
v     Săsăujan,.Pr. conf. dr. Mihai , Un strălucit protector al culturii româneşti , Lumina de Duminica,  12 ianuarie 2014
v     http://www.mitropolia-ardealului.ro/actualitati/act.php?id=3152


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu