1914 - 2014 : 100 DE ANI DE LA DECLANŞAREA PRIMULUI RĂZBOI MONDIAL


SCRISOARE DIN RĂZBOI
Scrisoare trimisă de sergentul Balu I. Petru (Nou Român), prizonier în Siberia Rusească (1916 – 1918)

Iubiţi părinţi, scrisoarea mea să vă găsească bine.
Ştiu că sunteţi necăjiţi acasă fără mine,
Că vine lucrul câmpului şi eu lipsesc de acasă,
Mâncare-ţi poate lăcrimând şi Paştele frumoase.

Vai, cum aş vrea să fiu, acum, să merg la plug la sapă
Şi fluierând doina de dor, să  duc boii la apă,
Precum prin pomii înfloriţi un cârd de păsărele saltă
Cântând cu dulce glas tropare de-nviere,
Şi pârâiaşul molcomit curgând printre răchite
Şi vântul dulce vâjâind prin crângele- nflorite.

Deşi sunt departe tot revăd tot ce a fost odată.
În pragul şurii necăjit te văd pe tine tată.
Pe mama parc-o văd plângând sucind pe fus fuiorul,
Că grea poruncă i-a venit de i-a răpit feciorul.
Dar ce stau să mă amăgesc cu aşa poate gânduri,
Tu, Doamne, fi cu noi la fel ca-n alte rânduri.
Că dacă noi n-am alerga spre a patriei scăpare,
Bătrânii şi femeile ştiu că nu sunt în stare.

Precum ştiţi e crâncenul război şi moartea–ţi râde-n faţă
Şi mulţi, măicuţo, dintre noi, şi-au dat a lor viaţă,
Căci cei de la noi din sat, care-n august plecară,
Foarte puţini au mai ajuns frumoasa primăvară.
Că unii –s putrezi în pământ în Siberia rusească
Iar alţii prin Polonia în pace odihnească.
Iar noi care am mai rămas, de moarte nu ne pasă
Şi iarna-ntreagă am petrecut în şanţ în loc de casă.

Să fi văzut, măicuţo, cum pocneau puştile zi şi noapte
Şi vâjâia grozavul tun şi împrăştia moarte.
Să fi văzut cum au fugit ruşii cu arma în spate
Şi noi din urmă am tot dat mai mult de o săptămână.
Sunt oameni şi ei ca şi noi, şi mulţi ştiu româneşte
Război n-au dorit nici ei, cum nimeni nu doreşte.
Dar Nicolae, ţarul lor, e rău precum se spune,
Că el tot în război a fost de când trăieşte-n lume.

Mai sunt pe aici şi nemţi din ţara cea nemţească
Care luptă alături de noi, cu armata rusească,
Că ei sunt oameni frumoşi şi roşii la faţă,
Mai bine sunt trăiţi ca noi şi sunt plini de viaţă.

De unul aţi auzit? De Hindămburg viteazul ?
Care prinde ruşi cu sutele, cum prinzi peşti cu plasa
E neamţ din ţara nemţilor, dar e om cu minte mare
Să vedeţi la pieptul lui câte medalii are.

E bătrân de 70 de ani, dar e sprinten şi –n curaje
De teama lui în Rusia plâng şi copii în faşă.
Se spune că n-o să treacă mult, şi-o să apuce în mână,
Oraşul mare şi-ntărit, Varşovia polonă.
Se spune că stăruie şi papa de la Roma
Să pună un sfârşit războiului de acuma.

V-aş scrie mai multe dragi părinţi, dar dorul mă apasă
Aş vrea să am, aripi să zbor, să vin la voi acasă
Cu gura să vă povestesc de câte am avut parte,
 Dar poate aţi mai auzit de prin gazete toate.

Acum la urmă vă mai rog, să-i  spuneţi popii nostru
Că l-am rugat noi toţi din sat, când se sfârşeşte postul,
Să ţie o slujbă pentru noi, în dalba sărbătoare
C-o zi de plug, când om veni, i-om face fiecare.

            (Text preluat cu bunăvoinţa doamnei  Miclea Eleonora)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu