Taina Sfântul Botez şi semnificaţiile teologice ale acestuia


Sfântul Botez este prima dintre cele 7 Sfinte Taine ale Bisericii, fiind numit şi „Uşa Tainelor”, pentru că abia doar după Botez putem primi şi celelalte Sfinte Taine şi ne putem bucura de darurile Sfântului Duh.

Taina Sfântului Botez a fost instituită de însuşi Mântuitorul Iisus Hristos prin cuvintele: «Mergând, învăţaţi toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui şi al Fiului si al Sfântului Duh» (Matei XXVIII, 19).

Botezul este o condiţie fără de care nu se poate intra în Împărăţia lui Dumnezeu, căci în discuţia purtată de Mântuitorul Iisus Hristos cu dreptul Nicodim, îi spune acestuia: „De nu se va naşte cineva din apă şi din duh ,nu va intra în împărăţia lui Dumnezeu“(Ioan 3, 5).

Iar noi, ca nişte buni părinţi, trebuie să le dăm copiilor noştri această şansă de a se mântui, încă din primele zile ale vieţii lor. …Mare este păcatul părinţilor ai căror copii mor nebotezaţi!

Dacă trupeşte copilul se naşte din mama şi tatăl său, prin Sfântul Botez se naşte din nou, duhovniceşte şi devine membru al Bisericii creştine.

Prin Botez copilul este iertat de păcatul strămoşesc (păcatul strămoşesc = păcatul lui Adam şi Evei, pe care-l moştenesc toţi oamenii ca descendenţi direcţi din aceştia) şi i de dăruieşte har pentru a înlătura efectele acestuia ( slăbirea voinţei şi înclinarea spre rău, pofta inimii, suferinţele, bolile şi moartea).

Semnificaţia teologică a Sfântului Botez

Conform învăţăturii Sf. Pavel, cel care vine spre botez este făcut părtaş - prin Taina Botezului - morţii şi învierii lui Hristos.

Ritualul botezului arată cum „omul cel vechi" moare păcatului şi învie "omul cel nou", care îl urmează pe Hristos. Apa botezului omoară şi învie simultan.

Botezul este simbolul împăcării dintre Dumnezeu şi oameni realizată prin moartea pe cruce şi prin învierea lui Iisus Hristos. Cum moartea şi învierea lui Hristos s-au petrecut doar o singură dată pentru mântuirea lumii, aşa şi botezul are loc doar o singură dată spre mântuirea celui ce vine la botez şi nu necesită repetare.

Prin Sfântul Botez se imprimă în cel botezat Chipul lui Hristos, aşa cum mărturiseşte însuşi Sfântul Apostol Pavel prin cuvintele: „Câţi în Hristos v-aţi botezat, în Hristos v-aţi îmbrăcat” (Galateni 3, 27), verset care se cântă şi la slujba sfântului Botez.

Naşul este părintele sufletesc al celui nou botezat. Prin rostirea Crezului Ortodox, el este cel ce mărturiseşte credinţa în locul celui nou botezat, şi, ca urmare, el are şi datoria ca sã supravegheze cum creşte în credinţă finul său, dacã este adus regulat la biserică, dacã ştie rugãciuni, dacã se spovedeşte şi se împãrtãşeşte cât mai des şi dacã pãrinţii lui trupeşti îi dau educaţie creştineascã. Apoi însuşi naşul trebue sã-l sfãtuiascã mereu pe calea credinţei, sã-i dea cãrţi sfinte, sã-l ducã pe la biserici şi mãnãstiri şi sã poarte grijã de el toatã viata.

Rânduiala slujbei Botezului

Slujba botezului este alcătuită din 2 părţi:

a) Partea premergătoare (introductivă)

b) Botezul propriu-zis şi Sf. Taină a Mirungerii

a) Partea introductivă ( săvâ­rşită la intrarea în biserică )

- rugăciunea de primire în rândul catehumenilor

- 4 rugăciuni de exorcizare ( 2 spre apus şi 2 spre răsărit)

- Unirea cu Hristos şi mărturisirea credinţei (rostirea Crezului)

- Rugăciunea de primire a candidatului la botez

b) Rânduiala Botezului şi a Mirungerii ( care se săvârşeşte în pronaos) are ca puncte principale:

- Cădirea împrejurul cristelniţei şi a mesei

- Binecuvântarea de început

- Ectenia mare

- Sfinţirea apei de botez

-Binecuvântarea untdelemnului bucuriei şi ungerea pruncului cu el (ungerea prebaptismală)

- Întreita afundare în apă (partea principală a slujbei botezului - constă în afundarea de trei ori în apă sfinţită a celui ce se botează şi în rostirea cuvintelor : “Botează-se robul lui Dumnezeu (Numele) În numele Tatălui, Amin, şi al Fiului, Amin, şi al Sfântului Duh, Amin; acum şi pururea şi în vecii vecilor, Amin”. )

- Ungerea cu Sf. Mir ( Sfânta Taină a Mirungerii)

- Ritualul înconjurării mesei şi a cristelniţei

- Citirea Apostolului şi a Evangheliei

- Ritualul spălării pruncului (3 rugăciuni)

- Ritualul tunderii părului (2 rugăciuni)

- Ectenia întreită şi încheierea

Tot acum are loc şi Înbisericirea pruncului, Închinarea la icoane ( dacă este băiat este dus în Sfântul Altar) şi primeşte pentru prima dată Sfânta Împărtăşanie.

Pr. paroh Ivănuşcă Liviu Florin

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu